۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۱۵

گزارش خبری/

دامداران پلدختری نگران کمبود علوفه/ دلالان در کمین دامهای عشایر

دامداران پلدختری نگران کمبود علوفه/ دلالان در کمین دامهای عشایر

پلدختر - خبرگزاری مهر: در حالی عشایر و دامداران شهرستان پلدختر از کمبود و گرانی علوفه گلایه مند هستند که دلالان در کمین نشسته اند تا دامهای عشایر را به قیمت نازل بخرند.

جمعی از دامداران و عشایر شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشتند: متاسفانه با توجه به کمبود علوفه و خشکسالیهای اخیر به دلیل افزایش هزینه ها نسبت به درآمد به مرور زمان مجبور به فروش دام خود هستیم.

آنها با تاکید بر اینکه در حال حاضر کار تعلیف دامها را به صورت دستی انجام می دهند، از هزینه های بالای این موضوع گلایه کردند.

این در حالیست که با توجه به متکی بودن زندگی روستائیان و عشایر به دامداری افزایش قیمت علوفه تاثیر زیادی بر معیشت این قشر دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود.

یک دامدار روستای چم مهر سفلی پلدختر در این رابطه به خبرنگار گفت: منبع و ممر درآمد و دوام زندگی عشایر و دامدار متکی به دام است که با افزایش روزافزون قیمت علوفه و کمبود آن موجب می شود که چوب حراج بر گوسفندان خود بزنیم و با قیمتهای پایین تر از بازار، گوسفندان خود را به فروش برسانیم که ضرر و زیان فراوان حاصل از این موضوع ما را درمانده و مستاصل کرده است.

علی محمد حسنوند با اشاره به اینکه تنها چرخه اقتصاد عشایر دام است که وابسته به شرایط جوی و بارندگی است، افزود: در این بین دلالان دام از این فرصت نهایت استفاده را کرده و با کمترین قیمت ممکن، گوسفندان دامداران و عشایر را می خرند.

وی خواستار توجه متولیان امر به این مشکل دامداران و عشایر پلدختری شد و افزود: دامدار و عشایر قشر محروم و زحمت کشی هستند که خشکسالی خسارت زیادی به آنها تحمیل کرده که به علت کمبود نقدینگی ناتوان و درمانده و بعضا بدهکار بانکها هستند.

دهیار روستای چم مهر سفلی پلدختر نیز در این رابطه به خبرنگار گفت: با بالا رفتن قیمت علوفه و تمام شدن علوفه انبار شده، دولت باید در این خصوص چاره اندیشی کند تا دامداران و عشایر مجبور نشوند به علت کمبود نقدینگی به مرور زمان دامهای خود را برای گذران زندگی، به فروش برسانند.

علی بازگیر تصریح کرد: با توجه به وضعیت موجود، حمایتهای دولتی از دامداران و عشایر باید افزایش یابد.

وی یادآور شد: نیاز است با تخصیص اعتبار لازم و به موقع، فعالان بخش دام شهرستان تقویت شوند تا علاوه بر تأمین امنیت روانی شاغلان این حرفه، انگیزه فعالیت برای سالیان آینده وجود داشته باشد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که با حمایت متولیان امر از ایجاد بحران در صنعت دام استان و شهرستان پلدختر جلوگیری شود.

کد خبر 1589327

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha